Proč se Topvet přejmenovává na Green idea?
| Doba čtení: 4 min |
Rozhovor s Jiřím Pantůčkem
Bylinkáři z Kuřimi mají evropské ambice. Přečtěte si rozhovor s majitelem.
i silnou obchodní pozici mezi tuzemskými zákazníky?
Svoji odpověď začnu pohledem do minulosti. Firmu jsem kdysi začínal pod svým jménem, jenže fyzická osoba byla těžko převoditelná na děti. A mně podnikání dává smysl jenom ve chvíli, kdy firmu budu moci jednoho dne předat. Bez toho bych do toho jen sotva dokázal dávat tolik času a energie. Proto před lety vznikl Topvet. Ale ten rostl rychleji, než jsme čekali. Před čtyřmi lety jsme si uvědomili, že nám bude z hlediska budoucnosti Česká republika malá – a v zahraničí jsme s tímto názvem na některých trzích naráželi, protože až příliš návodně odkazoval k veterině. Proto jsme hledali změnu.
A proč právě Green idea?
Měli jsme už vymyšlený název Biovitality, ale nakonec se nám Green idea zalíbila. Zelená má znamenat to, že věříme, že příroda nám nabízí řešení na jakýkoli zdravotní problém. A idea je pak libozvučné slovo, které má vyjadřovat změnu v myšlení. Chceme dát světu najevo, že v přírodě je skutečně netušená síla a že je dobré ji pustit do života.
Co pro vás osobně znamená víra v přírodní produkty?
Jsem přesvědčený, že stále málo pozornosti věnujeme tomu, abychom dostatečným způsobem analyzovali, co příroda nabízí. V přírodě existují statisíce, možná i miliony bylin, z nichž pouze tři tisíce prošly klinickou studií. Ale i z toho zlomku máme možnost pozorovat, že příroda nám nabízí velmi účinnou obranu či ochranu při mnoha a mnoha zdravotních obtížích.
Zmínil jste aktivity v zahraničí. Na které země máte aktuálně políčeno?
Pokud neberu v potaz Slovensko, kde úspěšně působíme – a které stále považuji za velmi příbuznou zemi, naše první kroky vedly do Polska.
To se neukázalo jako nejšťastnější, protože jsme podcenili tamní snahu státu podporovat vlastní firmy a nevpouštět konkurenci na vlastní trh. Navíc se během posledních let celý segment v Polsku výrazně rozvinul, a dnes už jsou Poláci největším producentem evropské kosmetiky a patří mezi lídry i v doplňcích stravy. Proto jsme se zaměřili na Maďarsko a Rumunsko, kde začínáme s veterinárními produkty a od příštího roku chceme oslovovat Rakousko a Německo.
Nebude v těchto zemích problém s tím, že naše produkty místní zákazníci vnímají stále jako trochu druhořadé?
Na jedné straně máte pravdu, protože si drží odstup od partnerů z bývalého východního bloku. Na druhou stranu, pokud partnery i zákazníky jednou přesvědčíte, že jste schopni vyrábět kvalitně a že víte, o čem mluvíte, tak pak jsou z toho věrná partnerství na dlouhou dobu. Je to náročnější z hlediska přípravy, musí se správně vybrat sortiment, ale jsme přesvědčeni, že máme veškeré předpoklady to zvládnout.
Co jsou pro vás důvody k takovému optimismu?
Pomáhá nám, že jsme před dvěma lety vstoupili celoevropsky na Amazon. A jsme tam poměrně úspěšní, každý měsíc rostou naše obraty řádově o deset procent. Dnes jsme obratově přes milion, ale peníze v tom momentálně nejsou to nejdůležitější. Mimořádně cenné jsou pro nás především vstupy, protože víme, co na kterém trhu funguje a tušíme, kde bychom se mohli uchytit s jakými produkty. Je to pro nás takový lakmusový papírek, který využijeme následně i při výběru sortimentu do kamenných prodejen.